Bible na neděli - nedělní liturgie 07.02.2010

24.02.2010 23:51

 5. neděle v mezidobí - cyklus C

Před tím, než se svatý Petr stal skálou, na které Kristus založil svou církev, prošel tento apoštol cestou zrání plnou ukvapených rozhodnutí i zrádných nejistot. Boží slovo dnešní neděle nám připomíná jeho povolání a podobně vybízí: "Zajeď na hlubinu". Se svou výzvou se k nám Ježíš obrací právě tam, kde jsme, a v přítomné chvíli, po temnotě noci, na počátku nového dne, kdy stejně jako Petr můžeme nabídnout jen vlastní neúspěch a prázdnotu. Ano, na počátku stojí naše slabost, ale také Boží přítomnost. Je to Ježíšovo slovo, které se učíme přijímat s důvěrou. V setkání moci Boží s naší prázdnotou a zároveň důvěrou se rodí zázračný rybolov, totiž zkušenost Božího zásahu, kterou jsme do té doby nepoznali. Z prostého rybáře se stává rybář lidí, zprostředkovatel oné úžasné počáteční události. I liturgie, kterou právě začínáme, nám potom, co jsme uznali vlastní hříšnost, zprostředkovává a zpřítomňuje mocný Boží zásah. Odevzdejme tedy temnotu noci a objevme Přítomnost.

KOMENTÁŘE k nedělním biblickým textům:
- "Stůl slova" od Aleše Opatrného: https://pastorace.cz/stul-slova
- Od různých autorů (převážně od A. Scarana): https://pastorace.cz/kazani
- Téma týdne - kratičké zamyšlení na každý týden na základě citátu z nedělních liturgických textů: https://www.vira.cz/tema_tydne/
LITURGICKÝ KALENDÁŘ: Dynamický liturgický kalendář od roku 1901 do 2099 naleznete zde: https://pastorace.cz/kalendar

VSTUPNÍ ANTIFONA
Pojďme, klaňme se Bohu, poklekněme před svým tvůrcem, Hospodinem! Neboť on je náš Bůh.
VSTUPNÍ MODLITBA
Všemohoucí Bože, opatruj nás - svůj lid - s otcovskou láskou; a protože nemáme oporu jinde než v naději na tvou milost, chraň nás stále svou mocí. Skrze tvého Syna...

1. ČTENÍ
Je to text, který hovoří o povolání Izaiášově. V první části máme popis Božího zjevení. Použité pojmy chtějí podtrhnout Boží transcendenci: vysoký a vznosný trůn, třikrát opakované "svatý", Hospodin zástupů (tj. Bůh mocný). Zároveň však, díky tomu, že se zjevení odehrává v chrámu, se naznačuje Boží blízkost. V druhé části se člověk nachází před Bohem: nejprve potřebuje očištění a obrácení, aby byl schopný přijmout Boží pověření.
Iz 6,1-2a.3-8
Toho roku, kdy zemřel král Uzijáh, viděl jsem sedět Pána na vysokém a vznešeném trůnu, lem jeho roucha naplňoval svatyni. Nad ním stáli serafové.
Jeden volal na druhého: "Svatý, svatý, svatý je Hospodin zástupů, celá země je plná jeho slávy." Čepy prahů se chvěly tímto voláním a dům se naplnil dýmem.
Tu jsem zvolal: "Běda mně, je se mnou konec! Vždyť jsem člověk nečistých rtů, mezi lidem nečistých rtů bydlím, a Krále, Hospodina zástupů, jsem viděl svýma očima!"
Tu ke mně přiletěl jeden ze serafů, v ruce měl rozžhavený kámen, který vzal kleštěmi z oltáře. Tím se dotkl mých úst a řekl: "Hle, dotklo se to tvých úst, zmizela tvá nepravost, bude smyt tvůj hřích!"
Pak jsem slyšel hlas Páně, jak praví: "Koho mám poslat, kdo nám půjde?" Řekl jsem: "Zde jsem, mne pošli!"

ŽALM 138
Odpověď:   Budu ti hrát, Hospodine, před anděly.
Chci tě chválit, Hospodine, celým svým srdcem, - žes vyslyšel slova mých úst. - Budu ti hrát před anděly, - vrhnu se na tvář směrem k tvému svatému chrámu.
Slavit budu tvé jméno - pro tvou dobrotu a věrnost. - Když jsem volal, vyslyšels mě, - v mé duši jsi rozhojnil sílu.
Budou tě oslavovat, Hospodine, - všichni králové země, - až uslyší slova tvých úst. - Budu opěvovat Hospodinovy cesty: - "Věru, veliká je Hospodinova sláva!"
Zachraňuje mě tvá pravice. - Hospodin pro mě dokončí, co začal. - Hospodine, tvá dobrota trvá navěky, - dílo svých rukou neopouštěj!

2. ČTENÍ
Tato kapitola je reakcí na dva problémy Korinťanů: 1) není vzkříšení z mrtvých! 2) s jakým tělem vstávají mrtví k životu? Pavel neodpovídá "vědecky", ale pomocí argumentů víry. Především připomíná to "krédo", které jim sám předal. Ježíšovo vzkříšení je základem všech dalších úvah o vzkříšení ostatních lidí.
1 Kor 15,1-11
Chci vám, (bratři s sestry), vyložit radostnou zvěst, kterou jsem vám už hlásal. Vy jste ji přijali a jste v tom pevní. Ona vás vede ke spáse, když se jí držíte přesně tak, jak jsem vám to kázal; jinak jste uvěřili nadarmo.
Vyučil jsem vás především v tom, co jsem sám přijal, že Kristus umřel ve shodě s Písmem za naše hříchy; že byl pohřben a že vstal z mrtvých třetího dne ve shodě s Písmem; že se ukázal Petrovi a potom Dvanácti. Pak se zjevil více než pěti stům bratří najednou - většina z nich dosud žije, někteří však už zesnuli. Potom se zjevil Jakubovi, pak všem apoštolům. A po všech jako poslední jsem ho uviděl i já, nedochůdče.
Ano, já jsem nejnepatrnější z apoštolů; nejsem ani hoden, abych byl nazýván apoštolem, protože jsem pronásledoval Boží církev.
Ale Boží milostí jsem to, co jsem, a jeho milost, kterou mi udělil, nezůstala ležet ladem. Ano, pracoval jsem do únavy daleko více než všichni ostatní. Vlastně ne já, nýbrž Boží milost se mnou. Ale ať už já, nebo oni: tak to kážeme a tak jste v to uvěřili.

Zpěv před evangeliem
Aleluja. Pojďte za mnou, praví Pán, a udělám z vás rybáře lidí. Aleluja.
EVANGELIUM
Tento text dokládá, jakou sílu má Ježíšovo slovo - tak jako umožní bohatý rybolov, umožní také bohaté plody apoštolátu. "Zajeď na hlubinu" pak nemůže být symbolickým vyjádřením výzvy vést "hluboký duchovní život" (pro to Bible nepoužívá obraz "na hlubinu", ale "vystoupit na horu"), ale výzvy k apoštolátu, k otevřenosti pro druhé.
Lk 5,1-11
Když Ježíš stál u Genezaretského jezera, lidé se na něho tlačili, aby slyšeli Boží slovo. Tu spatřil u břehu stát dvě lodě. Rybáři z nich vystoupili a prali sítě. Vstoupil na jednu z těch lodí, která patřila Šimonovi, a požádal ho, aby trochu odrazil od břehu. Posadil se a z lodi učil zástupy.
Když přestal mluvit, řekl Šimonovi: "Zajeď na hlubinu a spusťte sítě k lovení!" Šimon mu odpověděl: "Mistře, celou noc jsme se lopotili, a nic jsme nechytili. Ale na tvé slovo spustím sítě." Když to udělali, zahrnuli veliké množství ryb, že se jim sítě téměř trhaly. Dali znamení společníkům v druhé lodi, aby jim přišli na pomoc, a ti přijeli. Naplnili obě lodě, až se potápěly.
Když to Šimon Petr viděl, padl Ježíšovi k nohám a řekl: "Pane, odejdi ode mě: jsem člověk hříšný!" Zmocnil se ho totiž úžas - a také všech jeho společníků - nad tím lovem ryb, které chytili; stejně i Zebedeových synů Jakuba a Jana, kteří byli Šimonovými druhy. Ježíš řekl Šimonovi: "Neboj se! Od nynějška budeš lovit lidi."
Přirazili s loďmi k zemi, nechali všeho a šli za ním.

MODLITBA PO PŘIJÍMÁNÍ
Bože, tys nám dal jíst z jednoho chleba a pít z jednoho kalicha a spojil jsi nás v Kristu vjedno; dej, ať se to projevuje v našem životě, abychom s radostí spolupracovali na spáse světa. Skrze Krista, našeho Pána.
K ZAMYŠLENÍ
Ve všech biblických textech této neděle nalezneme téma povolání. Bůh se k nám obrací svým slovem: "Koho mám poslat?" (Iz 6,8), "Zajeď na hlubinu, spusť sítě..." (Lk 5,4) a očekává moji svobodnou odpověď: "Zde jsem, mne pošli!" (Iz 6,8), "Nechali všeho a šli za ním" (Lk 5,11). Myslíme především na povolání ke kněžství a k zasvěcenému životu. Neustále je potřeba ochotných srdcí, která by nesla dál velikonoční poselství. Taková celoživotní volba, jako odpověď na Boží pozvání, má zasáhnout a uchvátit nové apoštoly i dnes. Písmo nám říká, že Boží povolání je konkrétní a má svoji přesnou podobu, připravenou právě pro toho, komu je určeno. Svatý Pavel nám o takovém povolání, své neopakovatelné zkušenosti, vypráví. Toto povolání může překvapit, jak se to stalo Izaiášovi, zasáhne ve chvíli nezdaru, jako v případě apoštola Petra, jeho dějiny jsou spojeny s lidstvím, ale zároveň s milostí, kterou si uvědomil apoštol Pavel. Každý máme za úkol prosit, aby ono překvapení, slabost a neúspěch nebyly pro přijetí Božího povolání překážkou.

TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
PONDĚLÍ  8. 2.
1 Král 8,1-7.9-13
Mk 6,53-56
Komentář:
1 Král 8,1-7.9-13
Boží přítomnost se zjevila Šalamounovi a jeho lidu. I dnes ji mohu zakoušet, nemusím se utíkat do minulosti či do budoucnosti. Bůh je přítomen v mém životě! Právě tam, kde se teď nalézám, v tom, co právě prožívám, mohu zakusit jeho blízkost a uzdravující přítomnost!

ÚTERÝ  9. 2.
1 Král 8,22-23.27-30
Mk 7,1-13
Komentář:
1 Král 8,22-23.27-30
Přidej se k Šalamounově chvále a velebení Hospodina, který zachovává "smlouvu a přízeň svým služebníkům".

STŘEDA  10. 2.
1 Král 10,1-10
Mk 7,14-23
Komentář:
1 Král 10,1-10
Šalamounova moudrost vede nakonec královnu ze Sáby k velebení Hospodina. I mé činy, myšlenky, slova ... by měly ukazovat na něj, nikoli na mne...

ČTVRTEK  11. 2.
1 Král 11,4-13
Mk 7,24-30
Komentář:
1 Král 11,4-13
Jak je tomu s mým srdcem? Je zcela oddáno Hospodinu? Které modly, kteří cizí bohové se tam snaží získat své místo, svůj prostor?

PÁTEK  12. 2.
1 Král 11,29-32; 12,19
Mk 7,31-37
Komentář:
1 Král 11,29-32; 12,19
Achijáh "ničí" svůj nový plášť, protože je poslušný vůči Hospodinu. Jak moc jsem ochoten poslouchat a plnit Boží příkazy? Jak moc jsem ochotna se přitom vzdávat svého?

SOBOTA  13. 2.
1 Král 12,26-32; 13,33-34
Mk 8,1-10
Komentář:
1 Král 12,26-32; 13,33-34
Jorobeam má strach o svou vládu, o její narušení, a tak se odvrací od Hospodina. Místo spoléhání se na něj se spoléhá na svou vlastní moc a sám si zajišťuje svoji vládu. Co si - sám/sama, bez Hospodina - zajišťuji já?

***
KOMENTÁŘE k nedělním biblickým textům:
- "Stůl slova" od Aleše Opatrného: https://pastorace.cz/stul-slova
- Od různých autorů (převážně od A. Scarana): https://pastorace.cz/kazani
- Téma týdne - kratičké zamyšlení na každý týden na základě citátu z nedělních liturgických textů: https://www.vira.cz/tema_tydne/
LITURGICKÝ KALENDÁŘ: Dynamický liturgický kalendář od roku 1901 do 2099 naleznete zde: https://pastorace.cz/kalendar

- www.vira.cz -
 

Zpět