6. neděle velikonoční - cyklus B

12.05.2009 20:45

 V liturgii jedná především Bůh v Ježíši Kristu, a to slovem a znameními, která přinášejí spásu, a teprve potom člověk na Boží volání odpovídá díkem a chválou Otce, spolu s Kristem a skrze něho v Duchu svatém. Liturgii lze takto chápat jako dialog mezi Bohem a člověkem - od Boha k člověku a od člověka k Bohu. Přitom se sestupný, spasitelný aspekt obvykle uvádí na prvním místě. To odpovídá i celým dějinám spásy od počátku. Iniciativa vychází vždycky od Boha; Bůh volá svůj lid a ten mu může patřičně odpovědět. Tak je liturgie slovem a odpovědí, darem a darem opětovaným. Aktualizuje se v ní nově smlouva mezi Bohem a člověkem. "V liturgii se skrze smyslová znamení naznačuje a vždy svým vlastním způsobem uskutečňuje posvěcení člověka. Liturgie je také veškerá veřejná bohopocta, kterou koná tajemné tělo Ježíše Krista, a to hlava i údy" (Liturgická konstituce, 7). Všechno bohoslužebné dění ve svátostech i svátostinách je zapojeno do velikonočního tajemství (Liturgická konstituce 61), jež skrze Krista samého zůstává přítomné a účinné v životě církve a v liturgii. Při nedělním liturgickém slavení eucharistie můžeme mluvit o týden co týden se opakujícím slavení Velikonoc. (Srov. Richter, K., Liturgie a život, Vyšehrad 2003, str. 19, 24)


KOMENTÁŘE k nedělním biblickým textům:
- "Stůl slova" od Aleše Opatrného: https://pastorace.cz/stul-slova
- Od různých autorů (převážně od A. Scarana): https://pastorace.cz/kazani
- Téma týdne - kratičké zamyšlení na každý týden na základě citátu z nedělních liturgických textů: https://www.vira.cz/tema_tydne/
LITURGICKÝ KALENDÁŘ: Dynamický liturgický kalendář od roku 1901 do 2099 naleznete zde: https://pastorace.cz/kalendar

VSTUPNÍ ANTIFONA
S radostným zvoláním zvěstujte, hlásejte po celém světě: Pán vykoupil svůj lid. Aleluja.
VSTUPNÍ MODLITBA
Všemohoucí Bože, dej, ať prožíváme velikonoční dobu tak opravdově, aby se naše spojení se vzkříšeným Kristem trvale projevovalo v celém našem životě. Neboť on s tebou v jednotě Ducha svatého ...

1. ČTENÍ
Petrova návštěva u Kornélia je obzvlášť důležitá proto, že sám Bůh vyvedl Petra (a potažmo další apoštoly) z uzavřenosti vůči jiným národům, a tak otevřel a rozšířil obzory jejich misie. Hlásané Boží slovo se v této události projevuje jako "rýč", který otevírá lidské srdce k přijetí Ducha. Bůh totiž dává Ducha těm, kdo ho poslouchají (Sk 5,32). Jasně se ukazuje, že nedisponovatelný dar Ducha není vázán na křest: Bůh vylévá svého Ducha svobodně. Duch dává nový jazyk, který je znamením nového a proměněného srdce. A nový jazyk neoslavuje už člověka, ale Boha.
Sk 10,25-26.34-35.44-48
Když Petr přišel do Cesareje, Kornelius mu šel vstříc a padl mu v hluboké úctě k nohám. Ale Petr ho zvedl se slovy: "Vstaň! Vždyť i já jsem jen člověk."
Tu se Petr ujal slova a promluvil: "Teď opravdu chápu, že Bůh nikomu nestraní, ale v každém národě je mu milý ten, kdo se ho bojí a dělá, co je správné."
Když ještě Petr mluvil, sestoupil Duch svatý na všechny, kdo tu řeč poslouchali. A žasli věřící obrácení ze židovství, kteří přišli s Petrem, že i na pohany byl vylit dar Ducha svatého. Slyšeli totiž, jak mluví cizími jazyky a velebí Boha.
Tehdy Petr řekl: "Může někdo odpírat křestní vodu těm, kteří jako my přijali Ducha svatého?" Pak rozkázal, aby je pokřtili ve jménu Ježíše Krista. Potom ho prosili, aby u nich zůstal ještě několik dní.

ŽALM 98
Odpověď:   Hospodin zjevil svou spásu před zraky pohanů. Nebo: Aleluja.
Zpívejte Hospodinu píseň novou, - neboť učinil podivuhodné věci. - Vítězství je dílem jeho pravice, - jeho svatého ramene.
Hospodin uvedl ve známost svou spásu, - před zraky pohanů zjevil svou spravedlnost. - Rozpomenul se na svou dobrotu a věrnost - Izraelovu domu.
Všechny končiny země uzřely - spásu našeho Boha. - Jásejte Hospodinu, všechny země, - radujte se, plesejte a hrejte!

2. ČTENÍ
Již první slovíčko skrytě svědčí o lásce: "Milovaní" znamená "moji milovaní", ale také "Bohem milovaní". Verše 9n jsou pak vysvětlením vrcholné výpovědi "Bůh je láska": Boží láska k nám se ukázala v poslání jednorozeného Syna a v jeho smírné oběti, abychom měli život.
1 Jan 4,7-10
Milovaní, milujme se navzájem, protože láska je z Boha, a každý, kdo miluje, je zrozen z Boha a poznává Boha. Kdo nemiluje, Boha nepoznal, protože Bůh je láska. V tom se ukázala Boží láska k nám, že Bůh poslal na svět svého jednorozeného Syna, abychom měli život skrze něho. V tom záleží láska: ne že my jsme milovali Boha, ale že on si zamiloval nás a poslal svého Syna jako smírnou oběť za naše hříchy.

Zpěv před evangeliem
Aleluja. Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo, praví Pán, a můj Otec ho bude milovat a přijdeme k němu. Aleluja.
EVANGELIUM
Jan v dnešním úryvku znovu uvádí "přikázání lásky". Změna množného čísla (srov. v. 10) na jednotné (v. 12) poukazuje na to, že všechna přikázání jsou nakonec shrnuta v jediném - milovat se navzájem. To je ovšem uskutečnitelné za jediné podmínky - napojení skrze Ježíše na Otce. Toto napojení pak Jan vyjadřuje v obrazu přátelství: přítel dává život za druhé a má podíl na všem, čím žije milovaný (toto přátelství je však třeba ze strany učedníků aktivně přijmout, v. 14).
Jan 15,9-17
Ježíš řekl svým učedníkům: "Jako Otec miloval mne, tak já jsem miloval vás. Zůstaňte v mé lásce. Zachováte-li moje přikázání, zůstanete v mé lásce, jako jsem já zachovával přikázání svého Otce a zůstávám v jeho lásce.
To jsem k vám mluvil, aby moje radost byla ve vás a aby se vaše radost naplnila.
To je mé přikázání: Milujte se navzájem, jak jsem já miloval vás. Nikdo nemá větší lásku než ten, kdo za své přátele položí svůj život.
Vy jste moji přátelé, když děláte, co já vám ukládám. Už vás nenazývám služebníky, protože služebník neví, co dělá jeho pán. Nazval jsem vás přáteli, protože vám jsem oznámil všechno, co jsem slyšel od svého Otce.
Ne vy jste si vyvolili mne, ale já jsem vyvolil vás a určil jsem vás k tomu, abyste šli a přinášeli užitek a váš užitek aby byl trvalý. Potom vám Otec dá všechno, oč ho budete prosit ve jménu mém.
To vám přikazuji: Milujte se navzájem!"

MODLITBA PO PŘIJÍMÁNÍ
Kristovým vzkříšením jsi nám, Bože, otevřel cestu ke spáse a svátostným pokrmem nás posiluješ, abychom došli do plnosti věčného života; dej, ať v nás tento velikonoční odkaz stále přináší své ovoce. Prosíme o to skrze Krista, našeho Pána.
K ZAMYŠLENÍ
Láska, kterou Bůh vložil do našeho srdce, je tvořivá, vzchází z ní nová láska. Jde o genealogii lásky, řetěz lásky popisovaný v dnešním evangeliu a ve druhém čtení z listu apoštola Jana: Bůh miluje Krista, Kristus miluje své a následovníci Krista si prokazují lásku navzájem. Znamením toho, že náležíme Bohu v Kristu, je právě láska. "V každém národě je Bohu milý ten, kdo se ho bojí a dělá, co je správné", říká ve své promluvě apoštol Petr, a to v domě pohana Kornélia, jak jsme to četli v prvním čtení ze Skutků apoštolů. Měřítkem křesťanské lásky je Kristus sám. On totiž namísto starozákonního příkazu "Miluj svého bližního jako sám sebe" i nám dnes v Janově evangeliu říká: "Milujte se, ... jako jsem já miloval vás." Nezměrnému Božímu daru, lásce, může odpovídajícím způsobem z naší strany odpovědět stejný dar, láska.

TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TENTO TÝDEN
PONDĚLÍ  18. 5.
Sk 16,11-15
Jan 15,26 - 16,4a
Komentář:
Jan 15,26 - 16,4a
Mám vydávat svědectví (z moci Ducha, kterého Ježíš posílá), protože jsem poznal(a) Otce i jeho Syna Ježíše Krista. Mohu počítat s překážkami, ale také s Boží (po)mocí, kterou mi nabízí.

ÚTERÝ  19. 5.
Sk 16,22-34
Jan 16,5-11
Komentář:
Jan 16,5-11
Učedníci (a my také) se mají postavit na vlastní nohy, samostatně začít působit v moci Přímluvce, kterého Ježíš posílá. Je má víra dospělá? Jsem schopen/schopna vydávat svědectví? Co nebo kdo mi v tom může pomoci?

STŘEDA  20. 5.
Sk 17,15.22 - 18,1
Jan 16,12-15
Komentář:
Sk 17,15.22 - 18,1
Hledám v modlitbě před Pánem směřování pro moji cestu, hledám v modlitbě posilu pro každodenní následování? Ptám se Ducha, který "nás uvede do celé pravdy"? Nechávám se jím vést? Nechávám se jím poslat?

ČTVRTEK  21. 5. Slavnost Nanebevstoupení Páně
Sk 1,1-11
Mk 16,15-20
Komentář:
Sk 1,1-11
Ani my, přes všechny naše zkušenosti s Kristem, jej nemusíme zcela chápat, rozumět mu - tak jako jeho apoštolové ("obnovíš teď v Izraeli království?"). Potřebujeme Ducha svatého a jeho dary, obojí je nám dáno a zároveň přislíbeno - i dnes mohu prosit o obnovení, rozšíření a prohloubení jeho působení v mém životě!

PÁTEK  22. 5.
Sk 18,9-18
Jan 16,20-23a
Komentář:
Jan 16,20-23a
"Vaši radost vám nikdo nevezme." A je mi co vzít? Neztratil jsem ve svém životě "velikonoční" radost? Radost ze spásy, z vysvobození, z Božích obdarování?

SOBOTA  23. 5.
Sk 18,23-28
Jan 16,23b-28
Komentář:
Jan 16,23b-28
"Sám Otec vás miluje." Připomeň si dnes znovu Boží otcovskou lásku, která za tebe, za tvůj život obětovala svého Syna, a odpověz na ni svými díky i veškerým svým dnešním konáním.

***
KOMENTÁŘE k nedělním biblickým textům:
- "Stůl slova" od Aleše Opatrného: https://pastorace.cz/stul-slova
- Od různých autorů (převážně od A. Scarana): https://pastorace.cz/kazani
- Téma týdne - kratičké zamyšlení na každý týden na základě citátu z nedělních liturgických textů: https://www.vira.cz/tema_tydne/
LITURGICKÝ KALENDÁŘ: Dynamický liturgický kalendář od roku 1901 do 2099 naleznete zde: https://pastorace.cz/kalendar

 - www.vira.cz -

Zpět